Viete, čo sa deje vo vašom tele, keď zabúdate piť?

12. 7. 2021 · Redakcia BeautyClub Dr.Max · 5 minút na prečítanie
  • starostlivosť o telo
  • starostlivosť o pleť
  • krémy
  • voda
  • hydratácia
  • hydratačné sérum

Káva ešte pred raňajkami, potom trochu sladkého džúsu alebo ochutenej  limonády. Ani sa nenazdáte a prešiel deň, počas ktorého ste vypili ledva  pohár čistej vody. Následky pocítite na vlastnej koži.

Denne stratíme približne 2 až 3 litre tekutín potením, dýchaním a močením. O tom, ako je pre nás životne dôležitá, svedčí aj fakt, že hoci bez jedla prežijeme niekoľko týždňov, život bez vody nie je možný dlhšie než tri dni. Ak pijete málo, vaša pokožka stráca elasticitu, ste unavení, máte tendenciu priberať a pridať sa môžu aj rôzne zdravotné problémy.

Káva nie je voda

Ani čaj, kola, džús či iné ochutené nápoje sa do pitného režimu nepočítajú. Vaše telo potrebuje doplniť čistú vodu, bez akýchkoľvek pridaných látok, ktoré by ešte muselo metabolizovať, a tým by prichádzalo o cennú energiu, potrebnú na iné činnosti. Bez vody sa odpadové látky začnú viac ukladať do tukových tkanív a vy sa cítite opuchnuto, váha ukazuje zase o čosi viac a objaviť sa môže aj celulitída.

Naopak, pokiaľ sa naučíte stratené tekutiny dopĺňať rovnomerne počas dňa, už za pár dní zistíte, že ste efektívnejší, máte viac síl a energie, netrápi vás bolesť hlavy ani problémy s vyprázdňovaním a možno dokonca aj schudnete. Dostatočný pitný režim totiž telu pomáha ľahšie sa zbavovať nečistôt.

 S vodou to však netreba preháňať. Nadmerný príjem tekutín môže byť pre telo rovnako škodlivý, ako jeho nedostatok. Tento jav sa považuje za ochorenie, odborne označované ako aquaholismus. Problémom už býva pravidelná konzumácia nad štyri litre vody denne a to práve kvôli vysokému zaťaženiu obličiek.

Ideálne by ste mali počas dňa vypiť 1,5 až 2,5 litra vody v závislosti od veku, váhy, pohlavia a ročného obdobia. V lete a pri športe sa nároky na doplnenie stratených tekutín zvyšujú, preto majte vždy po ruke dostatok tekutín.

Krásna pleť = hydratovaná

Ani tá najlepšia kozmetická starostlivosť vašej pokožke nepomôže, pokiaľ nebude mať dostatok vlahy zvnútra. Bez vody stráca elasticitu a pevnosť, čo v kombinácii s opaľovaním a vysúšaním v dôsledku častého kúpania počas leta môže viesť k nezvratným poškodeniam. Ak vašej pleti chýba lesk a pôsobí mdlo, pod očami máte výrazné kruhy, prehlbujú sa vám vrásky a dokonca máte pocit, že vaše pery sú o čosi tenšie než zvyčajne, ide o jasné znaky dehydratácie.

Naučte sa preto dopĺňať stratené tekutiny ihneď po zobudení a pokračujte rovnomerne po celý deň. Zo začiatku vás môže prekvapiť častejšie odbiehanie na toaletu, no už po niekoľkých dňoch pocítite rozdiel. Vaša pokožka sa vyčistí a bude viditeľne pevnejšia, vďaka čomu budete pôsobiť mladšie a zdravšie.

Podporiť jej zdravie môžete aj vďaka špeciálnej hydratačnej kozmetike. Po dôkladnom vyčistení si doprajte špeciálne sérum alebo esenciu, ktorá vďaka ľahkému zloženiu dokáže preniknúť hlbšie do pokožky a hydratovať ju. Následne použite hydratačný krém, ktorý vás bude spolu so slnečnou kozmetikou chrániť pred nepriaznivými vonkajšími vplyvmi. Keď pocítite na tvári diskomfort, kedykoľvek sa môžete postriekať vodou v spreji, čím si doprajete poriadnu dávku sviežosti.

Ide o vaše zdravie

Voda má v ľudskom tele množstvo úloh. Prepravuje živiny, reguluje telesnú teplotu, poskytuje štruktúru bunkách a tkanivám a v neposlednom rade je súčasťou množstva chemických a metabolických reakcií, ktoré by bez nej jednoducho neprebehli. Najvyšší obsah vody je v mozgu, najmenej jej máme v kostiach, zuboch a tukovom tkanive.

Počas letných mesiacov treba pitný režim zintenzívniť. Odborníci varujú, že vo chvíli, keď cítite smäd, už môže byť neskoro a vaše telo sa pravdepodobne nachádza v štádiu ľahkej dehydratácie. Tá sa môže prehĺbiť až do kolapsu organizmu, spojeného so psychickými poruchami, blúznením či stratou vedomia.

Extrémne náchylní na stratu vody sú seniori a malé deti, ktoré majú často potlačený pocit smädu a navyše sa zvyknú intenzívne potiť. Športovci by mali okrem vody užívať aj izotonické roztoky, ktoré dokážu rýchlo prinavrátiť telo do pôvodnej formy.

Ak sa chystáte cestovať, nezabúdajte pravidelne dopĺňať tekutiny a to nezávisle od toho, či idete niekoľko minút alebo hodín. Opatrní buďte najmä počas letu lietadlom, kde je vzduch riedky a suchý, čím dochádza k zahusťovaniu moču a krvi. V spojení s dlhodobým sedením môže veľmi rýchlo vzniknúť žilová trombóza. Majte preto pri sebe fľašu s vodou a pravidelne sa hýbte.

Aj toto vám spôsobuje zlý pitný režim:

  • Únava a nervozita, bolesť hlavy. Možno vás to prekvapí, no všetky tieto problémy môžu súvisieť s faktom, že málo pijete. Prvé pocity únavy sa dostavujú už v doobedňajších hodinách. Pokiaľ tento stav vyriešite kávou namiesto vody, poobede sa ozve aj hlava. Vypite pohár vody každú hodinu a sami uvidíte, ako skvelo sa budete odrazu cítiť.
  • Zápcha a tráviace ťažkosti. Príliš hustá stolica často súvisí s nedostatkom vody v tele. Ak sa jej chcete vyhnúť a zároveň pomôcť vášmu telu stráviť všetko, čo si počas dňa doprajete, mali by ste vypiť aspoň 1,5 litra tekutín denne. Signálom, že pijete dosť, je číra moč bez výrazného zápachu.
  • Závraty, sťaženie dýchania, mdloby. Buďte na seba opatrní, a to najmä v záťažových situáciách, ako je šport, cestovanie v MHD alebo pobyt v zle vetraných miestnostiach. Počúvajte svoje telo a okrem vody mu doprajte aj kvalitnú stravu a odpočinok. V najväčších horúčavách buďte radšej v tieni a tomuto počasiu prispôsobte svoj fyzický výkon.

Ďalšie články k téme Viete, čo sa deje vo vašom tele, keď zabúdate piť?