Nezvládate deti a cítite sa vyčerpane? Rodičovské vyhorenie sa môže týkať aj vás

22. 5. 2023 · 6 minút na prečítanie

Cítite sa často ako rodič vyčerpane, deprimovane a bez chuti pokračovať? Spoznajte príznaky rodičovského vyhorenia, čo môže spôsobiť a ako ho treba riešiť.

Mgr. Karol Kováč, PhD.
Mgr. Karol Kováč, PhD.
Nezvládate deti a cítite sa vyčerpane? Rodičovské vyhorenie sa môže týkať aj vás

Ako odhaliť, že trpíme rodičovským vyhorením, prečo takéto vyhorenie vzniká a dá sa mu nejakým spôsobom predchádzať? Prečítajte si článok od psychológa Mgr. Karola Kováča, PhD., ktorý sa na túto problematiku pozrel bližšie.

Ak sa nájdete v týchto vetách, môže ísť o vyhorenie

Mnohí sa možno v týchto vetách nájdete: „Cítim sa, ako keby tie deti vlastnili celý môj život, v práci pracujem od nevidím do nevidím, prídem domov a tam ma čakajú deti a starostlivosť o nich. Nezvládam ich, cítim sa veľmi vyčerpane, potrebujem si oddýchnuť, ísť niekam na dovolenku, ale bez detí. Často sa budím na to, že moje deti niečo potrebujú, že im musím navariť, prichystať ich do školy, napísať s nimi úlohy a podobne, nemyslím na nič iné.“ Aj toto môžu byť myšlienky rodiča, ktorý prechádza rodičovským vyhorením.

Spúšťačom je chronický stres

Ako je už známe, syndróm vyhorenia nastáva, keď prežívamechronický stres. Ten sa prejavuje nielen v pracovnom prostredí, ale aj u pomáhajúcich profesií, čiže pri práci s ľuďmi. To v sebe zahŕňa emocionálne opotrebenie človeka, pocit odcudzenia k okoliu, ktoré sa u človeka začína vytvárať v dôsledku vyhorenia, čím vzrastá aj nezáujem o danú prácu. 

Podobne je to aj u rodičovstva, kedy zvyknú rodičia odkladať svoje potreby na úkor detí a venujú sa predovšetkým ich potrebám. U rodiča sa tak zvyšuje úroveň stresu a tým, že zanedbáva svoje vlastné potreby, je vyčerpaný vo viacerých oblastiach svojho života.

Z výsledkov výskumu belgických psychológov vyplynulo, že rodičia, ktorí dosiahli vyššie skóre v miere rodičovského vyhorenia mali výraznejšiu tendenciu utekať od detí a vo vyššej miere sa u nich prejavovali sebevražedné myšlienky. Zároveň uvádzali častejší výskyt konfliktov so svojimi partnermi vo vyššej miere, čo má vplyv na mieru  „odcudzenia sa“ partnerov.

Ako sa prejavuje rodičovské vyhorenie?

Spozornite, ak ste sa našli v niektorých nižšie spomenutých symptómoch:

  1. vyhýbavé myšlienky, samovražedné myšlienky, 
  2. osvojenie si deštruktívnych návykov – pitie alkoholu, fajčenie, zajedanie a pod.,
  3. vyšší výskyt úzkosti a depresie,
  4. intenzívne fyzické a psychické vyčerpanie – pocit vyčerpania a únavy celé dni,
  5. pocit osamelosti,
  6. podráždenosť a frustrácia,
  7. poruchy spánku a iné zdravotné problémy – bolesti svalov, hlavy,
  8. zvýšená frekvencia a intenzita konfliktov,
  9. pocity vlastnej nedostatočnosti – som zlý rodič,
  10. strata motivácie a záujmu o činnosti, ktoré vás predtým napĺňali.
Ak máte podozrenie, že trpíte rodičovským vyhorením, neváhajte sa poradiť s odborníkom.

Príčiny rodičovského vyhorenia

Pracovné tempo, neutíchajúce povinnosti v domácnosti, a k tomu všetkému starostlivosť o dieťa. Tieto faktory môžu byť príčinou rodičovského vyhorenia. Rodič má svoje potreby, ktorým potrebuje venovať pozornosť, v nejakej miere si ich napĺňať, čo mu umožňuje byť v duševnej rovnováhe. 

Nadmerný stres môžu rodičia pociťovať:

  • z nedostatku externej podpory (partner, svokra a pod.), 
  • z pocitu zlyhávania v rodičovstve, predstavy „dokonalého“ rodiča, 
  • z hektického pracovného tempa, 
  • z obmedzenia finančných zdrojov.

Zdrojov stresu, ktoré sa stretnú v jednom okamihu, môže byť viacero. Samotná výchova a starostlivosť o dieťa si vyžadujú množstvo vynaloženej energie. Únava postupne prerastá do vyčerpania. Človek si začína uvedomovať, že nemá dostatočnú kapacitu akú potrebuje, zároveň však nemôže odísť alebo sa povinnostiam len tak vyhnúť.

Ako si pomôcť a zabrániť rodičovskému vyhoreniu?

Ženy trpiace rodičovským vyhorením väčšinou odsúvajú všetky povinnosti bokom, pretože už nevládzu.

Ak ste v našom článku našli, ponúkame pár užitočných tipov, ktoré môžu viesť k lepšiemu zvládaniu seba, situácií, vzťahov s deťmi a blízkymi:

Stanovenie si vlastných hraníc

Povedať „nie“ môže byť oveľa náročnejšie než zdá, a o to viac, keď ste rodič. Preto skúmajte, kedy a v akých situáciách na seba vyvíjate tlak alebo kedy máte pocit, že od vás ostatní očakávajú priveľa. Sústreďte sa predovšetkým na nevyhnutné záležitosti a zamerajte sa na to, ako ich dosiahnuť. Pomôcť vám môže aj vytvorenie zoznamu.

 

Porozprávajte sa s niekým

Ľudia vôkol nás si možno neuvedomujú, čo prežívame, pokiaľ im to nepovieme a nevysvetlíme. Ak sa v našom okolí nikto taký nenachádza, porozprávajte sa s odborníkom, ktorý vám pomôže ujasniť si myšlienky.

Vyhľadajte podporu

Pocit izolácie môže zvýšiť obmedzenie kontaktu či vyhýbanie sa stretnutiam s priateľmi alebo rodinou. Preto uvažujte nad svojou sieťou podpory. Kto a ako by vám mohli pomôcť? Existujú praktické veci, ktoré by mohli pre vás urobiť? Môžu to byť priatelia, rodina, kolegovia.

Venujte čas svojim starostiam

Ak vám niečo spôsobuje úzkosť alebo obavy, venujte nejaký čas počas dňa premýšľaniu o týchto situáciách. Čas na starosti vám dáva priestor, aby ste nechali svoju myseľ sústrediť sa na úzkostné pocity namiesto toho, aby ste ich nechali narastať. Ak sa počas dňa objaví nejaká úzkostná myšlienka, poznačte si ju a odložte na neskôr.

Všímajte si pozitíva

Ak pociťujeme vyhorenie, naša myseľ sa väčšinou sústredí na negatíva. Počas dňa by sme si preto mali nachádzať čas na to, aby sme popremýšľali nad tým, za čo sme v živote vďační. Môžu to byť aj úplné drobnosti, ako napríklad: „Som vďačný za priestor na dýchanie.“ Môžete si aj viesť denník vďačnosti, kde si budete tieto myšlienky zapisovať. 

Dobrý a kvalitný spánok

Počas spánku sa telo regeneruje, čím získava energiu. Pre kvalitu a kvantitu svojho spánku môžeme urobiť nasledovné: vytvoriť si rutinu pred spaním, ktorej sa budeme pravidelne venovať. Pred spánkom čo najviac obmedzme naše používanie mobilov či obrazoviek. Pred spaním taktiež nekonzumujeme ani alkohol, ani kávu. Ak trpíte nekvalitným spánkom či dlho nemôžete zaspať, pomôcť môžu aj výživové doplnky a produkty, ktoré zlepšia kvalitu spánku a podporia tvorbu melatonínu.

Aktívny životný štýl

Byť aktívny a venovať sa aktivitám, ako napríklad cvičenie, vyvoláva v mozgu chemické zmeny a pozitívnu zmenu nálady. Môžeme sa venovať behu, joge, dlhým prechádzkam alebo cvičeniu. 

Doprajte si oddych/ venujte sa sebe a svojim záľubám

Na svoj oddych často zabúdame alebo ho odďaľujeme. Venujte preto čas svojim obľúbeným činnostiam alebo si doprajte horúci kúpeľ, či praktizujte uvoľňujúce a relaxačné cvičenia. Čo si vyberiete, je na vás. Dôležité je nájsť si čas sám pre seba a vedieť „vypnúť“ od povinností.

Vyhľadajte odborníka

Ak pociťujete samovražedné myšlienky alebo chcete opustiť rodinu, môžete sa poradiť so psychológom či iným odborníkom, ktorý vám pomôže ujasniť si myšlienky alebo priority.

Nepodceňujte syndróm vyhorenia

Denne pracujeme s ľuďmi, ktorí sa snažia v najlepšom vedomí napĺňať potreby všetkých členov rodiny, no na seba zabúdajú. Únava prerastá do vyčerpania, vyčerpanie ovplyvňuje prežívané emócie, pohľad na seba a ostatných. Pocit „nevládzem“ sa stáva obmedzujúcou súčasťou dní. Je preto dôležité čo najskôr si uvedomiť, ako pristupujem k sebe. Pretože len energiu, ktorú máme, môžeme zdieľať s ostatnými.

Nezotrvávajte v zlom stave pridlho, pretože ide o nebezpečný stav, ktorý treba riešiť.

BabyClub Dr. Max je aj na sociálnych sieťach



Ďalšie články k téme Nezvládate deti a cítite sa vyčerpane? Rodičovské vyhorenie sa môže týkať aj vás

O autorovi
Mgr. Karol Kováč, PhD.
Mgr. Karol Kováč, PhD.
Čítať viac od autora
O autorovi
Mgr. Karol Kováč, PhD.
Mgr. Karol Kováč, PhD.
Čítať viac od autora