Ste v poslednom trimestri tehotenstva? Pozor na horúčavy

12. 7. 2022 · Redakcia BabyClub Dr.Max · 6 minút na prečítanie
  • tehotenstvo
  • cestovanie
  • pitný režim
Zvládnuť horúčavy v treťom trimestri dá niekedy zabrať

Počas leta musia byť budúce mamičky na seba extra opatrné. Prežite slnečné dni s úsmevom aj vďaka našim radám.

Pripadá váš termín pôrodu na letné mesiace, prípadne skorú jeseň? Počítajte s tým, že tento rok vám môže byť skutočne horúco, a to nielen preto, že sa v tehotenstve oveľa ľahšie prehrejete, no tiež so sebou odrazu nosíte niekoľkokilovú záťaž. Navyše, horúčavy sa priamo spájajú so zvýšeným rizikom dehydratácie, vznikom pigmentových škvŕn alebo opuchov celého tela. S týmito overenými tipmi zvládnete záver tehotenstva bez problémov aj uprostred leta.

Letné benefity pre tehotenstvo

Hoci má každé ročné obdobie svoje úskalia, leto patrí k tým najnáročnejším. Na druhej strane, má aj zopár dôležitých výhod. Jedným z nich je dostatok vitamínu D, ktorý prirodzene získavate zo slnečných lúčov. Netreba sa však „vypekať“ - vášmu telu stačí, keď sa vyberiete na podvečernú prechádzku. Déčko je mimoriadne dôležité nielen pre správny vývoj kostí bábätka, ale tiež pre váš pokoj a dobrú náladu.

Okrem toho máte k dispozícii kopu čerstvej zeleniny a ovocia, ktoré obsahujú množstvo vitamínov a minerálov. Pokiaľ poznáte dobrý domáci zdroj priamo zo záhradky, nemusíte sa báť ani citlivého žalúdka či alergickej reakcie, ktorá môže vzniknúť z postriekaných plodov.

Nikdy nebolo také ľahké dodržiavať lekárske odporúčanie o pestrej a zdravej strave! 

Niektoré bábätká, predovšetkým tie predčasne narodené, môžu trpieť dýchacími ťažkosťami. Najviac ohrozené sú detičky, narodené v chladnejších mesiacoch od októbra do apríla. V lete sa toto riziko podstatne znižuje a bábätkám nehrozí ani nachladnutie pri prevoze domov vďaka vyššej teplote.

V lete je dostatok ovocia a zeleniny: využite to v prospech vášho bábätka

Zdravotné riziká

Dehydratácia najviac ohrozuje deti, seniorov a tehotné ženy. Pokiaľ sa ortuť teplomera šplhá nebezpečne vysoko, je dodržiavanie dostatočného pitného režimu životne dôležité. Voda je dôležitá pre všetky metabolické procesy, ktoré v tele prebiehajú, a navyše sa vďaka nej ochladzujete. Nepreháňajte to však s ľadovými nápojmi a preferujte radšej vlažnú vodu, minerálku alebo čaj. Pite postupne počas celého dňa v malých dávkach, aby ste si zbytočne nezaťažili obličky.

Niektoré ženy sa vyhýbajú tekutinám kvôli strachu z nadmerného potenia. S týmto problémom skutočne bojuje množstvo budúcich mamičiek a v lete sa situácia výrazne zhoršuje. Dôsledkom potenia na stehnách vznikajú bolestivé odreniny, ktoré ženu obmedzujú v pohybe a ťažko sa hoja. Pomôže vám vhodné oblečenie, keď pod šaty použijete napríklad krátke bavlnené legíny, alebo klasický detský púder, aplikovaný na rizikové partie.

Hoci je bežné dávať pozor, čo v tehotenstve zjete, v lete treba byť obzvlášť opatrní. Riziko hnačiek, vracania, salmonelóz a črevných chrípok je podľa stránky rodinka.sk oveľa vyššie. Potraviny sa v teple zvyknú pokaziť rýchlejšie a problematické môže byť napríklad aj ovocie, ktoré je pridlho vystavené na slnku. Vyberajte si preto jedlá, ktoré sú dostatočne tepelne upravené a vyhýbajte sa skúšaniu cudzokrajnej kuchyne, aby ste predišli prípadnej alergickej reakcii.

Medzi ďalšie komplikácie, ktoré vás môžu v lete zaskočiť, sú výrazné pigmentové fľaky na tvári, vznikajúce z dôvodu hormonálnych zmien. V spojení so slnečnými lúčmi si koledujete o poriadnu „tehotenskú masku“, ktorá sa zvykne rozšíriť na krk, dekolt či bruško. Používajte preto kvalitné opaľovacie krémy s najvyšším faktorom a vyhýbajte sa priamemu kontaktu so slnkom, predovšetkým v čase obeda.

Bežné tehotenské nepríjemnosti v podobe opuchov nôh alebo prstov na rukách sa počas horúcich mesiacov zvyknú výrazne zhoršovať. Lekári preto varujú tehotné ženy, aby nenosili prstene, vyhýbali sa dlhodobému státiu a pravidelne oddychovali s vyloženými nohami. Pozornosť zbystrite, ak sú opuchy nepravidelné, nesymetrické a náhle. Nebezpečné je, keď sa objavia na netypických miestach, nemiznú ani v noci a ich stav sa zhoršuje. Viac sa dozviete z tohto článku.

Cestovanie v treťom trimestri si veľmi dobre zvážte

Cestovanie – áno alebo nie?

V prípade, že sa chystáte na dovolenku a čaká vás cesta autom, vlakom alebo lietadlom, poraďte sa vopred s vaším lekárom. Ak je váš stav bezproblémový, určite vám nebude brániť užiť si letné dobrodružstvá. Ideálnym obdobím na cestovanie je druhý trimester, no dnes sa k moru odváži stále viac žien aj neskôr. Myslite na to, že každé tehotenstvo je nevyspytateľné a ak sa vyberiete do zahraničia, nezabúdajte na kvalitné poistenie.

Pred cestou lietadlom si radšej overte podmienky vašej leteckej spoločnosti – je pomerne bežné, že limitujú týždeň tehotenstva, v ktorom ešte môžete nastúpiť na palubu. Väčšina odborníkov neodporúča lietať po 36. týždni tehotenstva, pretože zmeny tlaku vo vysokej nadmorskej výške nemusia byť pre vaše zdravie to pravé orechové.

Tehotné ženy sa podľa stránky babycentrer.com nemusia obávať sadnúť si za volant. Šoférovať môžete aj v prípade, že sa nachádzate vo vysokom štádiu tehotenstva – samozrejme za predpokladu, že sa cítite dobre a nemáte zdravotné komplikácie, pri ktorých sa neodporúča viesť motorové vozidlo.

Pokiaľ cestujete ako spolujazdec, vždy použite pás. Pre tehotné ženy existuje špeciálna podložka do auta, ktorá vám zapásanie sa v aute urobí komfortnejším. Počas cesty si robte pravidelné prestávky, počas ktorých uľavíte chrbtici a natiahnete nohy. Dodržiavajte pravidelný pitný režim, aj keby to znamenalo stáť na každej pumpe.

Tipy na prežitie

  • Stavte na pohodlné oblečenie. Voľné nohavice či maxi šaty z bavlny alebo ľanu vo svetlých farbách vás nesklamú ani počas tých najväčších horúčav. „Nezabúdajte na klobúk, ktorý vás ochráni pred úpalom i spálením,“ radí portál bluebonnetobgyn.
  • Zdržiavajte sa v tieni, aj keď ste v minulosti preležali na slnku celé hodiny. Vaše telo sa teraz prehreje oveľa rýchlejšie a slnečné žiarenie môže byť doslova neznesiteľné.
  • S cvičením to v tehotenstve nepreháňajte, a to najmä počas horúcich dní. Športu by ste sa mali venovať skoro ráno alebo podvečer, keď už teploty o čosi poklesnú, prípadne cvičte vo vychladenej miestnosti, kde na vás nebude svietiť slnko.
  • Vyložte si nohy, a to kedykoľvek a kdekoľvek potrebujete. Opuchy sú pre tehotenstvo typické, no počas horúcich mesiacov sa môžu stať extrémne nepríjemnými.
  • Voda stále po ruke sa hodí pre tehotné i netehotné, obzvlášť, ak je vonku tridsať stupňov. Dostatočná hydratácia vám pomôže predísť prehriatiu, vzniku opuchov i závratom. Okrem vody v pohári iste oceníte aj napustený bazén či more, ktoré vás nielen ochladia, ale tiež uvoľnia preťažené kĺby a chrbát.  
  • Počúvajte svoje telo a nerobte niečo len preto, že to iné zvládajú s úsmevom. Každé telo je iné, preto doprajte tomu svojmu, aby sa za každých okolností cítilo komfortne a v bezpečí.
CATLER smoothie mixér PB 4011

1×1 ks, smoothie mixér 900 W

Pokiaľ sa stal ranný refresh so smoothie plný živín rituálom aj u vás, tak rozhodne oceníte skvele vybavený smoothie mixér Catler PB 4011.
63,29
Na sklade v eshope
 
SENCOR smoothie mixér SBL 7170GG

1×1 ks, smoothie mixér 800 W

Pre milovníkov čerstvej zeleniny a ovocia je stolný mixér Sencor splneným snom. Urobte si každý deň vaše čerstvé smoothie. Zapojte fantáziu a skúšajte stále nové a zaujímavejšie kombinácie. Prísun energie a vitamínov je však vždy zaručený.
41,19
Na sklade v eshope
 
Waterdrop fľaša DEFENCE

1×600 ml, fľaša

Sklenené fľaše z edície waterdrop® s objemom 600 ml ti pomôžu piť viac vody na cestách a znížiť CO2 stopu. Fľaša na pitie, ktorá sa neopozerá
27,19
Na sklade v eshope
 
Waterdrop fľaša ČÍRA

1×600 ml, fľaša

Sklenené fľaše z edície waterdrop® s objemom 600 ml ti pomôžu piť viac vody na cestách a znížiť CO2 stopu. Fľaša na pitie, ktorá sa neopozerá
27,19
Na sklade v eshope