Nachádzate sa: Dr.Max > Dr.Max Poradňa > Domáci lekár

Ako si poradiť so zimnou depresiou

Život v zimnom ročnom období sa prirodzene spomaľuje, dni sú kratšie a denné svetlo je vzácnejšie. Vplyv denného svetla na zmeny ľudskej psychiky je známy už po dlhú dobu. Symptómy zimnej depresie, označovanej tiež ako SAD (sezónna afektívna porucha), začínajú už na jeseň, zhoršujú sa počas zimy a končia na jar. Opakuje sa každý rok v tom istom čase. Ale ako viete, kedy je už sezónny pokles nálady vážny a ide o SAD?

 

Na vzniku SAD sa podieľa nedostatok denného svetla a nerovnováha hormónov.

Na vzniku SAD sa podieľa hlavne zníženie slnečného žiarenia, zníženie hladiny hormónu serotonínu a melatonínu. Serotonín, nazývaný tiež ako hormón šťastia, ovplyvňuje náladu a melatonín, reguluje spánok a náladu. Vystaveniu svetla fototerapiou (terapia jasným svetlom) dokáže nerovnováhu hormónov napraviť. Hoci nebolo dokázané, že táto liečba sa jednoznačne spája s antidepresívnym účinkom, účinok svetelnej terapie bol u 85% diagnostikovaných prípadov účinný. Pacienti sú vystavení svetlu 30 minút až dve hodiny denne podľa intenzity svetla.

 

Ak trpíte zmenami nálady v zimnom období, nemusí sa jednať hneď o SAD.

Sezónna afektívna porucha sa najčastejšie vyskytuje vo veku 20 – 30 rokov prevažne  u žien. Príznaky sú zvyčajne rovnaké ako pri depresii. Niekedy je ťažké rozoznať, či niekto má SAD  alebo iný typ depresie. Malé percento ľudí, ktorí prežívajú zmenu nálady v zimnom období, majú sezónnu afektívnu poruchu. Ľudia trpiaci SAD nemajú žiadne špecifické príznaky, majú mnoho bežných príznakov depresie:

  • smútok, úzkosť,

  • strata záujmu o bežné činnosti (upratovanie, varenie, osobná hygiena),

  • vyhýbanie sa sociálnym aktivitám,

  • neschopnosť koncentrácie,

  • extrémna únava a nedostatok energie,

  • zvýšená potreba spánku,

  • prírastok hmotnosti.

 

Ako  zabrániť sezónnej afektívnej poruche?

  • Snažte sa stráviť nejakú časť dňa vonku, na čerstvom vzduchu, dokonca aj keď je zamračené.

  • Dobre vyvážená strava obsahujúca dostatočné množstvo vitamínov a minerálov, pomôže telu mať viac energie.

  • Cvičiť 30 minút denne, 3 krát týždenne.

  • Zostaňte zapojený do svojho spoločenského kruhu a pravidelných aktivít.

Ak váš stav nie je natoľko vážny, že nepotrebujete odbornú lekársku pomoc, nespôsobuje problémy v rodine, práci, netrvá dlhé obdobie a každoročne sa neopakuje, pomoc môžete vyhľadať v lekárni. Na trhu je množstvo prípravkov, ktoré sa používajú pri stavoch úzkosti, zmene nálady, ľahších formách depresie a na udržanie dobrého psychického stavu, napr.: extrakt z magnólie, extrakt zo šafranu, ľubovník bodkovaný a L-tryptofán, ktorý sa v organizme mení na serotonín.

POZOR! Ľubovník bodkovaný môže ovplyvňovať účinok iných liečiv, neodporúča sa slnenie, kombinácia s antidepresívami  a dĺžka neprerušovanej terapie nesmie presiahnuť 3 týždne!

Zadaná emailová adresa už je registrovaná.
Prosím zadajte heslo a prihláste sa.

(Heslo Vám bolo v minulosti zaslané na Váš email, ak ho neviete nájsť, kliknite na Zabudol som heslo)

Prihláste sa do newslettra a získajte pravidelné informácie o super ponukách, akciách a zľavách. Zo zasielania sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Prihláste sa na odber noviniek