7 TIPOV AKO ZATOČIŤ SO STRESOM

Mgr. Barbara Castagnola 19.09.2017

1. Ako šípková Ruženka

Unavený a nevyspatý organizmus je nielen náchylnejší na rôzne choroby a vírusy ale tiež sa ťažšie sústredí, čo podáva požadovaný výkon. Po akomkoľvek druhu záťaže potrebuje telo zregenerovať a preto mu doprajte dostatočne dlhý a kvalitný spánok. Odporúča sa zaspávať vo vyvetranej miestnosti, bez rušivých zvukov ako je televízor alebo zapnutý smartphon či počúvanie hudby z tabletu. Lepšie sa nám bude zaspávať, ak min. hodinu pre spánkom nebudeme rozoberať naše starosti či obavy ale budeme ju tráviť takou aktivitou, ktorá nás príjemne unaví a zrelaxuje.

2. Dýchajte zhlboka

Mozog je plne závislý na prísune kyslíku a je jeho ohromným konzumentom. Práve preto je tak dôležitý pobyt na čerstvom vzduchu a správne dýchanie celými pľúcami. Keď ste v strese počas dňa, nájdite si čas na občasné prevedenie hlbokých nádychov a výdychov, ideálne však vo vyvetranej miestnosti. Hlboké dýchanie eliminuje stres tým, že znižuje svalové napätie, znižuje srdečnú frekvenciu a krvný tlak a navodzuje kľudový stav. Rôzne druhy relaxácií či meditácie sú založené v prvom rade na práci s dychom.

3. Ste to čo jete

Zložením stravy je možné podstatne ovplyvniť priebeh niektorých chorôb, zvýšiť odolnosť voči infekciám, zvýšiť svoju pracovnú výkonnosť ale tiež do veľkej miery redukovať stres. Strava by mala byť pestrá, jedzte ovocie a zeleninu bohatá na magnézium, vitamín B či omega 3 mastné kyseliny, ktoré výrazne pomáhajú pri boji so stresom. Konzumácia cukrov či kofeínu je nápomocná iba krátkodobo, pri vyšších dávkach telo dostávajú do väčšieho stresu a úzkosti. Pite preto radšej bylinné čaje z medovka či levandule, ktoré majú uvoľňujúce účinky.

4. Tu a teraz

Často sa zaoberáme problémami, ktoré nevieme zmeniť, aj keby sme veľmi chceli. Obraciame sa do minulosti, ľutujeme chyby. Obávame sa budúcnosti alebo sa nastavujeme sa na to, ako problém „zajtra“ vyriešime. Uniká nám pritom jedinečnosť súčasného okamihu, a to aj v prípade, že sme v „strese“ práve teraz. Je priam žiadúce sa v danom okamihu zastaviť sa, sústrediť sa na to čo robíme, koncentrovať sa na naše ruky, nohy, myšlienky, dych. Zameranie sa na prítomnosť a samých seba eliminuje príznaky stresu aj keď len na krátky okamih. Schopnosť žiť v prítomnosti, sústrediť sa na svoje konanie a niesť zaň zodpovednosť je znakom vyzretej a stabilnej osobnosti.

5. Buďte aktívni

Či už budete cvičiť, tancovať, okopávať záhradku, chytať ryby alebo kresliť, nájdite si aktivitu, ktorá Vás baví a ktorá Vás udržiava aktívnymi či už fyzicky alebo psychicky. Aktívny prístup je dôležitý pre psychické zdravie a častokrát sú záľuby prvou činnosťou, ktorú vystresovaní ľudia hľadajú na zníženie celkového napätia. Vždy je vhodnejší aktívny oddych na rozdiel od toho pasívneho ako je napr. pozeranie seriálu po náročnom psychickom vypätí. Je dokázané, že pri striedaní duševnej a telesnej práce sa organizmus zotaví z únavy omnoho rýchlejšie ako iba pri pasívnom odpočinku. Taktiež tvorivá činnosť a sebarealizácia stimuluje myseľ, motivuje vďaka viditeľným výsledkom k ďalšiemu konaniu za prítomnosti pozitívnych emócií.

6. Upracte si a pripravte sa

Chaos, preskakovanie z jednej činnosti na druhú, nesystém a neporiadok dokážu niekedy vystresovať aj tých ľudí, pre ktorých organizačné schopnosti nepatria medzi silné stránky. Stále vám pípa telefón, objavujú sa pripomienky, neviete čo skôr a na nič sa neviete sústrediť. Hľadáte papiere, neviete kam ste si položili zmluvy a stres je na svete. Urobte si poriadok vo svojich veciach nielen v práci ale aj doma, zvoľte si systém, ktorý budete používať, rozdeľte si pracovné úlohy rovnomerne a určite si priority. Robíte veci na poslednú chvíľu? Pokiaľ Vás čaká porada a Vy 5 min. pred začiatkom hľadáte potrebné podklady, vystresujete sa ešte viac. Príprava čiastočne eliminuje stres tým, že budete vedieť že Vás nič nezaskočí a vedomie, že máte veci pod kontrolou významne prispieva k psychickej vyrovnanosti.

7. Terapia láskou

Existujú rôzne druhy terapií, ktoré pomáhajú ľuďom vyrovnať sa so stresom -  napr. terapia vôňami, hudbou, smiechom, umením a pod. Každá má svoje „čaro“ avšak blízkosť osoby na ktorej nám záleží, ktorú máme radi, ktorej môžeme pomôcť v ťažkej situácii, o ktorú sa môžeme oprieť či zdôveriť sa jej,  je obrovským zdrojom psychickej rovnováhy. Jedna zo základných ľudských potrieb je potreba bezpečia a lásky a preto aj práve v stresových situáciách býva veľmi často vyhľadávaná. Objatie, úsmev a podpora zo strany blízkej či milovanej osoby Vás určite povzbudí natoľko, že zabudnete na starosti a stres naokolo Vás.

 

Mgr. Barbara Castagnola

Vyštudovala psychológiu na Masarykovej univerzite v Brne. Počas štúdia sa profilovala viac v pracovnej a poradenskej psychológii a zameriavala sa na témy stres, psychohygiena, nábor a výber zamestnancov, ich rozvoj a kariérne poradenstvo. Teoretické poznatky pretavila do praxe vďaka práci v personálnych agentúrach opäť so špecializáciou na výber a rozvoj zamestnancov, psychodiagnostické testovanie v rámci kariérneho poradenstva či identifikáciu potenciálu zamestnancov a pod. V Dr.Max pracuje na pozícii špecialista pre nábor a výber a pracovný psychológ.

Zadaná emailová adresa už je registrovaná.
Prosím zadajte heslo a prihláste sa.

(Heslo Vám bolo v minulosti zaslané na Váš email, ak ho neviete nájsť, kliknite na Zabudol som heslo)

Prihláste sa do newslettra a získajte pravidelné informácie o super ponukách, akciách a zľavách. Zo zasielania sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Prihláste sa na odber noviniek