JARNÁ ÚNAVA - ako sa jej vyhnúť alebo zmierniť jej príznaky

Mgr. Barbara Castagnola 07.04.2017

Ani na nálade niektorým z nás kvitnúce stromy či spievajúce vtáčiky nepridávajú. Namiesto radosti a pozitívneho naladenia sme viac smutní ako veselí, niektorí z nás zasa podráždení, iní naopak apatický, skľúčení  a mnohí nie sú schopní na nič sa  sústrediť.

Tieto pocity nie sú ľudom neznáme, každý ich už niekedy v živote zažil, no práve na jar sa však zvyknú vyskytovať v zvýšenej miere či intenzite a to dokonca aj u bežne zdravých ľudí čoraz viac a častejšie. Fenomén „jarná únava“ a jej niekedy banálne pôsobiace, inokedy intenzívnejšie sa vyskytujúce príznaky postihujú v dnešnej modernej dobe každého druhého človeka v populácii. U ľudí, ktorí majú zlú životosprávu, nedostatok pohybu,  horšie zvládajú stres, nemajú dobrý time manažment alebo svoje povinnosti zvyknú odkladať (prokrastinujú) sa môžu príznaky jarnej únavy objaviť v oveľa intenzívnejšej forme. Rovnako jarná únava zasahuje svojimi príznakmi viac ľudí so slabšou vnútornou sebadisciplínou či osobnostne menej stabilné typy.

Príznaky jarnej únavy však netreba prehliadať alebo bagatelizovať, nakoľko po zime je organizmus skutočne oslabený, napr. nedostatkom slnečného žiarenia, nedostatkom vitamínov v strave, nižšou fyzickou aktivitou. Taktiež zmena počasia, či prudšie výkyvy teplôt telo oslabujú, vyčerpávajú a predstavujú preň záťaž. V tomto období je organizmus viac náchylný k chorobám, resp. k výskytu vírusových ochorení, nakoľko je oslabený celý  imunitný systém. Jeden deň sme oblečení naľahko, druhý si musíme vziať teplejšiu bundu, tretí deň nám stačí prehodiť si sako. Organizmus tak vydáva veľa energie na adaptovanie sa na tieto podmienky, čo mu v konečnom dôsledku energiu uberá, ak telu sami prekonať túto záťaž nepomáhame.

PRÍČINY VZNIKU JARNEJ ÚNAVY:

  • Oslabenosť organizmu počas zimných mesiacov (nedostatok slnečného žiarenia, vitamínov, pohybu)

  • Záťaž na organizmus v podobe premenlivého počasia (striedanie chladných a teplých dní)

  • Sedavý spôsob zamestnania a dlhodobá práca za počítačom

  • Nezdravý životný štýl: nedostatok vyváženej stravy bohatej na vitamíny, drastické diéty, nedostatočný pitný režim (málo čistej pramenitej vody namiesto veľkého prísunu cukru v sladených nápojoch), alkohol, pitie nadmerného množstva kávy, fajčenie, branie liekov napr. na potlačenie stresu, únavy, ktoré obsahujú množstvo kofeínu, kombinovanie rôznych druhov výživových doplnkov, nedostatok spánku

  • Dlhodobé vystavenie stresu a vysoké pracovné nasadenie – nevyváženosť s fyzickou aktivitou alebo inou formou oddychu (šport, kultúra, priatelia, meditácie)

  • Nedostatok fyzického pohybu alebo pobyt v prírode na čerstvom vzduchu

  • Nesprávne dýchanie

  • Vírusové a iné ochorenia (gynekologické, nádorové, endokrinologické a pod.)

Jarná únava sa spája s príznakmi, pri ktorých zmiernení si väčšinou dokážeme sami pomôcť a to lepšou životosprávou, vlastnou vôľou nastaviť sa optimisticky, či jednoduchým prekonaním sa.  Keďže jarná únava zasahuje aj našu náladu, veľa ľudí je v tomto období pesimistických, smutných, nevedia tešiť z maličkostí. Hovoria o svojom prežívaní ako o tzv. „depke“.

Existuje však veľký rozdiel medzi „depkou“, jarnou únavou, chvíľkovou smutnou či bezradnou situáciou a vážnejším psychickým stavom, s ktorým si už samotný človek, ktorého depresia zasiahne sám pomôcť dokáže len veľmi ťažko.  Takmer každý z nás si prežil obdobie kedy bol smutný, pasívny, o nič nemal záujem a to dokonca ani o nejaký príjemný zážitok. Depresia sa považuje za normálnu reakciu na mnohé stresujúce a životne náročné situácie ako je napr. neúspech v práci, strata milovaného človeka, vážna choroba a pod., pokiaľ skutočne nadväzuje na takto náročnú životnú situáciu a netrvá dlhšiu dobu. Za abnormálnu, resp. patologickú je depresia považovaná až vtedy, keď trvá dlhšie ako 3 týždne.

AKO BOJOVAŤ PROTI JARNEJ ÚNAVE A REŠTARTOVAŤ ORGANIZMUS:

  • Zvýšte príjem vitamínov, najlepšie v ich prirodzenej forme, v strave, zelenine a ovocí alebo v doplnkoch stravy

  • Upravte svoj jedálniček, spestrite ho príjmom surovej zeleniny, či ovocia, vyhýbajte sa príliš veľa sacharidom, mastným a tučným jedlám, vyprážaným jedlám a modifikovane upravovaným jedlám ako sú sáčkové polievky, instantné omáčky a pod.

  • Hýbte sa a to v akejkoľvek forme, či si pôjdete zacvičiť do fitnescentra alebo si pôjdete zabehať po námestí alebo sa bicyklovať do hôr; akákoľvek fyzická aktivita je nesmierne dôležitá pre psychickú pohodu; stačí ak sa denne len pol hodinku prejdete, ihneď sa budete cítiť lepšie

  • Meditujte, praktizujte dychové cvičenia, relaxujte alebo cvičte jogu. Sústredením sa na vlastné dýchanie sa organizmus postupne dostáva do koncentrovanejšieho, vyrovnanejšieho a odolnejšieho stavu voči vonkajším nástrahám

  • Dýchajte zhlboka, ideálne na čerstvom vzduchu, v prírode, počas dňa nasávajte slnečné lúče

  • Obmedzte príjem alkoholu, kofeínu, nikotínu alebo iných návykových látok

  • Otužujte svoj organizmus prostredníctvom striedania a aplikovania studenej a teplej vody na telo, prípadne posilnite svoju imunitu návštevou sauny

  • Vyhýbajte sa nadmernému stresu, neodkladajte povinnosti, osvojte si techniky na zvládanie záťaže

  • Neponocujte ale doprajte si kvalitný min. 7 hodinový spánok, počas ktorého sa organizmus regeneruje a dobíja energiu

  • Nájdite si nový koníček alebo sa venujte aktivite, ktorá vás baví napĺňa a robí šťastnými

  • Obklopujte sa pozitívne naladenými ľuďmi

  • Detoxikujte svoj organizmus - dbajte na dostatočný prísun tekutín, ideálne obyčajnej vody; pite bylinkové nesladené čaje, zeleninové či ovocné šťavy

 

Mgr. Barbara Castagnola

Vyštudovala psychológiu na Masarykovej univerzite v Brne. Počas štúdia sa profilovala viac v pracovnej a poradenskej psychológii a zameriavala sa na témy stres, psychohygiena, nábor a výber zamestnancov, ich rozvoj a kariérne poradenstvo. Teoretické poznatky pretavila do praxe vďaka práci v personálnych agentúrach opäť so špecializáciou na výber a rozvoj zamestnancov, psychodiagnostické testovanie v rámci kariérneho poradenstva či identifikáciu potenciálu zamestnancov a pod. V Dr.Max pracuje na pozícii špecialista pre nábor a výber a pracovný psychológ.

Zadaná emailová adresa už je registrovaná.
Prosím zadajte heslo a prihláste sa.

(Heslo Vám bolo v minulosti zaslané na Váš email, ak ho neviete nájsť, kliknite na Zabudol som heslo)

Prihláste sa do newslettra a získajte pravidelné informácie o super ponukách, akciách a zľavách. Zo zasielania sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Prihláste sa na odber noviniek