6 techník na zvýšenie sebavedomia

Mgr. Kristína Danková 06.02.2017

Ak sa v priebehu života stretávame napríklad s neustálou kritikou či negatívnymi postojmi na našu adresu, môžeme sa na tieto názory začať fixovať a stotožňovať sa s nimi. Postupne sa dostavujú pocity menejcennosti, na základe ktorých pochybujeme o svojich schopnostiach. Rizikom je potom odzrkadlenie sa nášho už zníženého sebavedomia v práci a na našom presadení sa v pracovnom kolektíve. Menej sebavedomý človek je ostýchavý, ťažšie sa rozhoduje, svoj názor radšej neprejaví alebo ho nedokáže presadiť. Následne môže byť kolegami alebo nadriadeným vnímaný ako menej efektívny či dokonca menej výkonný.

Vplyv sebavedomie na pracovný výkon

Pochybovať o svojich schopnostiach, veriť, že niekto iný je lepší ako vy, alebo si myslieť, že nezvládnete robiť svoju prácu dobre, sú najčastejšie príklady nízkeho sebavedomia v práci. Spôsob, ako o sebe zmýšľate priamo ovplyvňuje produktivitu a pracovný výkon, čo zase ovplyvňuje váš kariérny úspech. Rast v kariére jednotlivca zvyčajne vyžaduje opustiť svoju komfortnú zónu a prekonať svoje limity, aby sa dostal do ďalšej úrovne vo svojej kariére. Existuje množstvo faktorov, ktoré môžu ľahko zraniť krehké ľudské sebavedomie, ako napr. vplyv nadriadených, nespolupracujúci a kritickí kolegovia, pocit strachu, pochybenia, prípadne vykonávanie práce, ktorá nezodpovedá vašim zručnostiam.

6 techník na zvýšenie sebavedomia:

1. Afirmácie. Jedná sa o pravidelné opakovanie pozitívnych výrokov typu "dnes mám skvelý deň". Princíp je veľmi jednoduchý. Ak v nejakom čase v mozgu beží pozitívna informácia, pôsobí tak aj na vaše vedomie a podvedomie. Telo a psychika sú prepojené. Ak sa budete usmievať a v duchu si opakovať, že máte skvelú náladu, čoskoro sa tá dobrá nálada objaví aj v skutočnosti. V konečnom dôsledku pozitívne sebahodnotenie prispieva k vašej úrovni spokojnosti na pracovisku aj mimo neho. Ak sa s každou výzvou, či už v práci alebo mimo nej vysporiadate ľahko, tak vám to môže pomôcť dosiahnuť rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, čo podporí šťastie, rovnako ako aj vašu produktivitu.

2. Logické posúdenie situácie. Niekomu môže pomôcť zvýšiť nízke sebavedomie aj analýza danej situácie. Ak ste schopní uvedomiť si, že od iných sa vlastne veľmi nelíšite, nie je potom ani dôvod na pocity nedostatočnosti.

3. Ignorácia strachu. Ak máte v sebe kus odvahy, môžete skúsiť svoj strach celkom ignorovať. Nízke sebavedomie sú len pocity a tie bránia aby sme robili veci, na ktoré by sme inak mali možno aj chuť. Spravte si zoznam toho, čo by ste chceli a každý deň niečo z toho urobte. Je nepríjemne, ak máme komplexy menejcennosti z niečoho, čo pre väčšinu ľudí nehrá žiadnu úlohu. Zožierame sa niečím, čo je všetkým ostatným celkom ľahostajné. Čo je horšie – niekedy nás trápia veci, ktoré nie je možné zmeniť. Tu už sa jedná o úplnú stratu času. Laicky povedané, s niektorými vecami sa treba zmieriť

4. Presun pozornosti z JA na ONI. Niekedy je pri otázkach sebahodnotenia problém v tom, že veľmi intenzívne skúmame sami seba. Ak je naša pozornosť zameraná príliš na seba, môže to priniesť problémy. V takom prípade môže pomôcť, ak sa pokúsite presunúť pozornosť z toho, ako získať niečo pre seba na to, ako tieto hodnoty dať iným. Zamerajte sa na to, ako poskytnúť (veci, radosť, pozornosť, popularitu, uznanie) druhým. Uvidíte, ako to ostatným pomôže, ako ich to poteší. Následne to naplní aj vás dobrým pocitom a zvýši to aj vaše sebavedomie a ako bonus zlepší to aj vzťahy medzi vami a okolím.

5. Opak toho, kam nás tlačí strach – akcia. Niektorých obáv sa dá zbaviť aj tak, že spravíte presný opak toho, čoho sa bojíte. Tu však treba istú opatrnosť! Neznamená to, že ak sa bojíte psov, treba hneď začať dráždiť cudzieho dobermana. Začnite po menších dávkach. Máte strach hovoriť pred ľuďmi? Potom najhoršie čo môže byť je hovoriť na nejakej prednáške. Spravte si plán, ako to dosiahnete. Začnite krátkymi rečami pred malým "publikom" pár kolegov. Postupne zväčšujte okruh. Robiť presne to, čoho sa bojíte môže strach úplne odstrániť. Až tak, že zostane len celkom normálna miera trémy.

6. Zmena prostredia alebo ľudí. Možno vyhodnotíte, že sa nachádzate v kolektíve, kde jeden alebo viacero ľudí systematicky zráža sebavedomie ostatným. Je to bežný jav, napríklad, ak je v kolektíve manipulátor alebo človek, akého by sme označili za hysterickú osobu. Vždy keď sa vám bude dať, pokúste sa mu vyhnúť. Ak ste v kolektíve, kde je zlá nálada, zmeňte ho. Je veľmi pravdepodobné, že odrazu bude všetko v poriadku. Iba ak by všetko pokračovalo aj s inými ľuďmi. To je potom signál, že vy sami asi nevedomky niečím ľudí provokujete k reakciám, ktoré potom situáciu ešte zhoršia. V takom prípade je vhodné konzultovať daný problém s psychológom.

 

 

Mgr. Kristína Danková

V roku 2012 som úspešne ukončila štúdium riadenia ľudských zdrojov. Počas mojej doterajšej praxe som mala možnosť pracovať s rôznymi skupinami ľudí. A to je to, čo ma na mojej práci baví najviac. Rôznorodosť. „Nie je človek ako človek“, a teda každý jeden si vyžaduje odlišný prístup. Podobne je to aj s profesiami.

Zadaná emailová adresa už je registrovaná.
Prosím zadajte heslo a prihláste sa.

(Heslo Vám bolo v minulosti zaslané na Váš email, ak ho neviete nájsť, kliknite na Zabudol som heslo)

Prihláste sa do newslettra a získajte pravidelné informácie o super ponukách, akciách a zľavách. Zo zasielania sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Prihláste sa na odber noviniek