Novoročné predsavzatia

Mgr. Barbara Castagnola 08.12.2016

Pomaly sa blíži obdobie vianočných a novoročných sviatkov, ktoré sú plné rôznych rituálov a tradícií. Koniec roka je typický tým, že sa uzatvára určitý cyklus – niečo staré sa končí a to nás núti bilancovať. Pri bilancovaní nás napadajú otázky do akej miery sme so sebou spokojní. Často sa pri tom porovnávame s kolegami, priateľmi a  začneme preto uvažovať nad tým, že by sme si aj my  mali naplánovať niečo, aby sme boli rovnako „úspešní“ ako tí druhí. Sú to však naše reálne ciele alebo ich iba kopírujeme bez uváženia?

Prelom medzi starým a novým rokom predstavuje z psychologického hľadiska akúsi novú nádej, nový začiatok či zmenu k lepšiemu. V minulosti sa ľudia práve preto na Nový rok obdarúvali rôznymi talizmanmi, ktoré pomyselne predstavovali krok k vytúženej zmene. Z tejto tradície sa postupne rokmi vybudoval zvyk dávať si na Nový rok predsavzatia, ktoré práve danú zmenu oficiálne odštartujú.

Medzi najčastejšie novoročné predsavzatia patria jednoznačne predsavzatia týkajúce sa zdravia, životného štýlu, pracovnej oblasti či našich vzťahov a spájajú sa často aj s našimi neresťami či zlozvykmi. „Začnem cvičiť“, „konečne už schudnem“, „prestanem fajčiť“ či „začnem sa učiť nový jazyk“. To sú len niektoré z tých najčastejšie znejúcich no zároveň tých najkratšie „prežívajúcich“. Prečo?

Predsavzatia často nefungujú z viacerých dôvodov, tým hlavným je však  ten, že pri ich stanovovaní nie sme s nimi vnútorne stotožnení. Takmer s istotou sú odsúdené na zánik či obrovský problém máme s dodržiavaním takých predsavzatí, ktoré plynú najmä z otázok:

* čo robím v súčasnosti zle?

* ktorú vec robia ostatní lepšie ako ja?

* do čoho sa mi v skutočnosti nechce, ale mal/a by som to urobiť?“

 

Nie je nutné vedome sa vystavovať zlyhaniam, keby sme pri našich očakávaniach či predsavzatiach vychádzali jednak z našich skutočných túžob, zároveň si kládli reálne a dosiahnuteľné ciele. Častokrát chceme úspech dosiahnuť okamžite, preskočiť dôležité kroky, ktoré k úspechu vedú, pričom sme následne sklamaní, ak sa nám to nedarí a nemôžeme mať všetko ihneď. Je dôležité zamerať sa nielen na cieľ a výsledok samotný ale sústrediť sa na cestu, ktorá k úspechu smeruje.

Ak skutočne chceme, aby to tento rok s našimi predsavzatiami nezostalo len pri planých sľuboch ale aby sa nám ich podarilo dodržať a vytvorili si pozitívny návyk a dosiahli vytúženú pozitívnu zmenu, mali by sme sa pri predsavzatiach zamýšľať nad otázkami:

1. Ako môžem obohatiť svoj život?

2. Kde sú moje kvality a v čom môžem vynikať?

3. Čo by som si prial, aby sa stalo súčasťou môjho života?

4. Ako to viem dosiahnuť a ako môj prínos zužitkujem?

 

Ako teda v troch krokoch čo najefektívnejšie dosiahnuť to, aby nám naše predsavzatia vydržali po celý nasledujúci rok?

1. Buďme reálni

Ak vieme, že máme dlhodobý problém s nadváhou, mali by sme si stanoviť reálny a dosiahnuteľný cieľ, pri ktorom si  špecifikujeme presný termín kedy začneme, aký druh zdravej stravy do jedálnička zaradíme, ako často, koľko kíl reálne plánujeme za aké obdobie schudnúť a pod. Ak by sme mali nereálne očakávania ako napr. schudnúť 10 kíl za 2 týždne, zbytočne by sme sa frustrovali a strácali motiváciu, ktorú potrebujeme udržať v strehu aby sme k cieľu smerovali a nie od neho cúvali.

2. Menej je niekedy viac

Na to, aby sme si vybudovali v rámci nášho správania určitý návyk mali by sme si nové spôsoby myslenia a správania osvojovať pravidelne, ideálne v menších časových intervaloch. Veľa krát sa nám tiež naše predsavzatia nedarí plniť pretože si ich dávame naraz veľa a následne tak vynakladáme veľa energie na to, aby sme všetko postíhali, pričom situáciu tak iba zhoršujeme pretože sa stane iba to, že veci nestíhame, vnútorne sa tým znepokojujeme, strácame motiváciu, kontrolu a pozornosť, čím sa v dosahovaní cieľa opäť len oslabujeme. Pre maximalizáciu úspechu si vyberajme len 1 cieľ alebo najskôr ten jednoduchší a smerujme k nemu krok po kroku.

3. Kontrola a odmena

Na to, aby sme boli v plnení našich predsavzatí úspešní potrebujeme nielen pevnú vôľu, sebadisciplínu ale častokrát aj určitú kontrolu alebo odmenu vďaka ktorej zostávame motivovaní aj vtedy, keď sme frustrovaní a chceme prestať. Niektorým ľudom vyhovuje ak si zaznamenávajú dni bez cigarety do denníka či diára, iných povzbudzuje motivačný visiaci kalendár, druhí si svoje odbehnuté kilometre vedúce k vysnívanej postave zaznamenávajú do aplikácie, kde ich môžu okrem seba pochváliť zároveň aj ich priatelia. Dôležité je motiváciu udržať za každú cenu.

Často krát je zdrojom našej motivácie prvý viditeľný úspech, prvá pochvala od priateľa, prvé zhodené kilo alebo náš pocit, že sa na nás náš nový „životný štýl“ už odzrkadľuje. Robte preto čokoľvek čo vás motivuje a vedie k úspechu, len nečakajte, že zmena nastane pri pasívnom vyčkávaní a odsúvaní vašich predsavzatí na zajtra, pozajtra či Nový rok.

Ak máte skutočnú potrebu zmeny, nečakajte a urobte tak ihneď. Ak patríte k ľuďom, ktorí sú poverčiví, majú radi tradície či rituály urobte tak na Nový rok - nie nadarmo sa hovorí: Ako na Nový rok, tak po celý rok J

 

 

 

 

Mgr. Barbara Castagnola

Vyštudovala psychológiu na Masarykovej univerzite v Brne. Počas štúdia sa profilovala viac v pracovnej a poradenskej psychológii a zameriavala sa na témy stres, psychohygiena, nábor a výber zamestnancov, ich rozvoj a kariérne poradenstvo. Teoretické poznatky pretavila do praxe vďaka práci v personálnych agentúrach opäť so špecializáciou na výber a rozvoj zamestnancov, psychodiagnostické testovanie v rámci kariérneho poradenstva či identifikáciu potenciálu zamestnancov a pod. V Dr.Max pracuje na pozícii špecialista pre nábor a výber a pracovný psychológ.

Zadaná emailová adresa už je registrovaná.
Prosím zadajte heslo a prihláste sa.

(Heslo Vám bolo v minulosti zaslané na Váš email, ak ho neviete nájsť, kliknite na Zabudol som heslo)

Prihláste sa do newslettra a získajte pravidelné informácie o super ponukách, akciách a zľavách. Zo zasielania sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Prihláste sa na odber noviniek