Ako ovládnuť hnev?

Mgr. Barbara Castagnola 27.10.2016

Ľudské emócie sú neuveriteľne komplexné a neexistujú riešenia, ktoré „sadnú“ všetkým. Pre každého by však malo platiť, že pokiaľ sa začneme cítiť nahnevaní, mali by sme chvíľu zvažovať, či ide o naozaj vážnu vec. Ak uznáte za vhodné, že pocity hnevu musíte vyjadriť, urobte to nie agresívnym, ale asertívnym spôsobom a to tak, aby ste druhého človeka nezranili – či už emocionálne alebo fyzicky.

Jedným z najkonštruktívnejších riešení je vziať zodpovednosť za svoje vlastné pocity. Vy ste ten kto hnev cíti. To v praxi znamená, že ten kto vás predbehol v rade na lístky do kina nemusí byť v skutočnosti hulvát. Nasledujúci dôležitý krok, ktorý by mal nasledovať, je vyriešenie situácie, ktorá povedie k zmene, napríklad prostredníctvom relaxácie, odpustenia, zmeny postoja, vyjednávania či konfrontácie – „Som strašne nahnevaný!“ s pokračovaním: „a myslím, že by sme s tým mali niečo urobiť“.

 

1. Minimalizujte svoj hnev

  • Zlepšite vzťahy vo svojom okolí a buďte viac tolerantní voči ostatným – naučte sa to.
  • Osvojte si pozitívne postoje k životu cez humor a pozitívne myslenie.
  • Vyhýbajte sa stresu, alkoholu, drogám, nadmernému hluku či prílišnej zime alebo teplu.
  • Obklopte sa priateľmi, rozprávajte sa s nimi, viac ich počúvajte a naučte sa viac druhým ľuďom dôverovať.
  • Veľa sa smejte, pokiaľ možno aj na sebe.
  • Relaxujte, meditujte, venujte sa aktivitám, ktoré vás bavia a prinášajú vám radosť.
  • Pracujte s druhými ľuďmi na riešení problémov a konfliktov, nie na „víťazstve“.
  • Vneste do vášho života poriadok a systém

 

2. Vyrovnávajte sa so situáciou ešte predtým, ako sa nahneváte.

  • Vy ste zodpovedný za svoje pocity a je na vás ako sa cítite – spoznajte viac sám seba, uvedomujte si svoje postoje a správanie, ktoré u vás spúšťa hnev.
  • Neposilňujte svoj hnev rozprávaním o ňom alebo jeho stupňovaním.
  • Naučte sa oddychovať a aplikovať relaxácie aj v situáciách, pri ktorých sa vo vás hnev objaví.
  • „Zaočkujte“ sa proti stresu či hnevu príjemnou aktivitou alebo fyzickým cvičením.
  • Nedovoľte, aby sa vo vás usídlila nenávisť či chuť druhého uraziť.
  • Vyhnite sa nadávkam, fyzickým útokom či nepriateľstvu.
  • Aplikujte asertívne riešenia zvládania hnevu, nie tie agresívne.

 

3. Keď sa už nahneváte, reagujte asertívne, nie agresívne.

  • Zamyslite sa na chvíľu, či daná situácia stojí za váš čas a energiu.
  • Doprajte si nejaký čas na rozhodnutie, či danú situáciu chcete riešiť s druhou osobou alebo sám so sebou.
  • Ak sa rozhodnete konať, vyjadrite váš pocit slovne – asertívne napr.:  „som veľmi nahnevaný“, „nesúhlasím s tebou“, „nerob to“, „tvoje správanie ma naozaj štve“, „to čo navrhuješ sa mi naozaj nepáči“.
  • Naplánujte a vyhraďte si čas na riešenie problému, pokojne aj na neskôr.
  • Vyjadrite svoj pocit priamo a otvorene.
  • Urobte všetko, čo je vo vašich silách, aby ste vyriešili situáciu, ktorá problém zapríčinila.

Vyrovnať sa s vlastným hnevom je náročné a nie vždy sa dajú vyššie uvedené kroky aplikovať do praxe ihneď. Chce to najmä dobrú sebareflexiu – poznanie seba samého, ochotu na sebe pracovať a trpezlivosť. Keďže sme denne v kontakte s množstvom ľudí rôzneho charakteru, môže sa stať, že svoj hnev budeme mať pod kontrolou, no napriek tomu sa do konfliktu dostaneme, pretože nahneváme my niekoho druhého.

 

Ako reagovať v situáciách, keď je na nás nahnevaný niekto druhý?

  • Dajte priestor druhej strane na ventilovanie svojich pocitov.
  • Reagujte najskôr akceptovaním jeho pocitov – „vidím, že ťa toto naozaj vytáča“.
  • Zhlboka sa nadýchnite a zostaňte tak pokojný, ako len dokážete byť.
  • Navrhnite presun diskusie o riešení problému na neskôr, čím dáte druhej osobe čas na upokojenie sa.
  • Stanovte si presný termín, kedy budete o probléme diskutovať.
  • Konfrontujte sa s problémom, postavte sa k nemu radšej otvorene, než aby ste sa pred ním skrývali.
  • Zdôraznite body riešenia problému, v ktorých sa obaja zhodujete.
  • Uprednostnite riešenia pred obviňovaním či súťažou o to, kto spor“ prehrá.
  • Smerujte vyjednávanie ku vzájomným kompromisom alebo jednoducho súhlaste s tým, že spolu nesúhlasíte :)

Mgr. Barbara Castagnola

Vyštudovala psychológiu na Masarykovej univerzite v Brne. Počas štúdia sa profilovala viac v pracovnej a poradenskej psychológii a zameriavala sa na témy stres, psychohygiena, nábor a výber zamestnancov, ich rozvoj a kariérne poradenstvo. Teoretické poznatky pretavila do praxe vďaka práci v personálnych agentúrach opäť so špecializáciou na výber a rozvoj zamestnancov, psychodiagnostické testovanie v rámci kariérneho poradenstva či identifikáciu potenciálu zamestnancov a pod. V Dr.Max pracuje na pozícii špecialista pre nábor a výber a pracovný psychológ.

Zadaná emailová adresa už je registrovaná.
Prosím zadajte heslo a prihláste sa.

(Heslo Vám bolo v minulosti zaslané na Váš email, ak ho neviete nájsť, kliknite na Zabudol som heslo)

Prihláste sa do newslettra a získajte pravidelné informácie o super ponukách, akciách a zľavách. Zo zasielania sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Prihláste sa na odber noviniek