Prečo by mala byť firemná kultúra povinnou výbavou každej organizácie? 23.08.2017

23. 8. 2017 · Mgr. Eva Čepanová · 3 minúty na prečítanie

To, ako sa cítime na pracovisku závisí od množstva na prvý pohľad drobností, ktoré sú však rozhodujúce pre našu náladu a pracovnú výkonnosť. Niekto je v zamestnaní spokojný, iný sa každé ráno budí s obavami, čo dnes v práci zase bude. Môžeme vykonávať prácu, ktorá nás baví, ale pokiaľ je to v nepríjemnom alebo nevyhovujúcom prostredí, budeme ju napokon robiť s nechuťou, možno až s odporom. Naše výsledky tomu potom budú zodpovedať. V každej spoločnosti vládne iný systém komunikácie a riadenia, čo je samo osebe veľmi dôležité. Hovorí sa tomu firemná kultúra.

 

Čo to teda firemná kultúra je? Je to zrkadlo identity spoločnosti a obraz jej vyspelosti. Pod týmto pojmom chápeme celý rad pravidiel a hodnôt, ktoré vypovedajú o tom, ako sa v spoločnosti pracuje, komunikuje, aké sú uznávané spoločné hodnoty. Dobrá firemná kultúra je jednoducho taká, keď sa firme darí napĺňať svoje ciele a zároveň spĺňa aj potreby zamestnancov. Firemná kultúra by mala byť vopred nastavená tak, aby sa dodržiavala a aby sa daná organizácia podľa nej identifikovala na trhu.  Na to, aby sa zamestnanec stal v rámci organizácie úspešným a výkonným, je nevyhnutné, aby bol schopný firemnú kultúru svojho zamestnávateľa rozpoznať, prijať ju a adaptovať sa na ňu. Firemná kultúra má veľký význam pri vyhľadávaní, výbere a najmä adaptovaní nových zamestnancov. Ak sa nový zamestnanec, nedokáže adaptovať na firemnú kultúru, jeho šance na akýkoľvek úspech slabnú. Je zrejmé, že práve a predovšetkým ľudia sú faktormi, ktoré ovplyvňujú firemnú kultúru.


Nie je však správna a nesprávna firemná kultúra. Každá kultúra je správna, ak je želateľná, ak jej zamestnanci rozumejú a najmä ak každý deň ňou žije vedenie firmy. Kľúčovými faktormi úspechu pozitívnej firemnej kultúry je teda správanie vedenia spoločnosti a stála obojsmerná komunikácia. Pod správaním vedenia spoločnosti  treba rozumieť predovšetkým súlad medzi tým, čo chcú, respektíve deklarujú, a tým, či to aj sami skutočne dodržiavajú. Normálna ľudská slušnosť v správaní je samozrejmosťou. V mnohých firmách a inštitúciách sa vedúci pracovníci domnievajú, že zamestnanec je len nástroj: nemusí vedieť o ničom, čo sa v organizácii deje, okrem pracovných postupov, ktoré, samozrejme, ovládať musí. Výsledkom je priemerný pracovný výkon, frustrácia a demotivácia ľudí, čo sa prenáša do každodenného pracovného prostredia. Ak manažment od svojich zamestnancov očakáva čo najlepší výkon, aby boli motivovaní a lojálni, musí ich oboznámiť s tým, kam a prečo organizácia smeruje a aké je miesto každého z nich v ich napĺňaní. Často sa podceňuje význam internej komunikácie. Stáva sa preto, že pracovníci nie sú dostatočne a včas informovaní o pripravovaných zmenách. Veľakrát sa o nich dozvedia až z médií. Potom sa nemôžeme čudovať, že zamestnanci strácajú dôveru vo vedenie spoločnosti. Kvalitná interná komunikácia neovplyvňuje len pracovný výkon, ale tiež reputáciu spoločnosti. Zamestnanec, ktorý pozná smerovanie firmy, stotožňuje sa s jej hodnotami a cíti, že je pre ňu dôležitý, prenáša svoje pozitívne postoje a pocity k firme aj na svoje okolie. Nositeľmi firemnej kultúry sú jednoznačne všetci zamestnanci spoločnosti.

 

Firemná kultúra by sa preto mala stať „povinnou výbavou“ každej organizácie, ktorá chce uspieť.

 

 

 

O autorovi
Mgr. Eva Čepanová
Mgr. Eva Čepanová
Čítať viac od autora
O autorovi
Mgr. Eva Čepanová
Mgr. Eva Čepanová
Čítať viac od autora