Prečo by mala byť firemná kultúra povinnou výbavou každej organizácie? 23.08.2017
To, ako sa cítime na pracovisku závisí od množstva na prvý pohľad drobností, ktoré sú však rozhodujúce pre našu náladu a pracovnú výkonnosť. Niekto je v zamestnaní spokojný, iný sa každé ráno budí s obavami, čo dnes v práci zase bude. Môžeme vykonávať prácu, ktorá nás baví, ale pokiaľ je to v nepríjemnom alebo nevyhovujúcom prostredí, budeme ju napokon robiť s nechuťou, možno až s odporom. Naše výsledky tomu potom budú zodpovedať. V každej spoločnosti vládne iný systém komunikácie a riadenia, čo je samo osebe veľmi dôležité. Hovorí sa tomu firemná kultúra.
Čo to teda firemná kultúra je? Je to zrkadlo identity spoločnosti a obraz jej vyspelosti. Pod týmto pojmom chápeme celý rad pravidiel a hodnôt, ktoré vypovedajú o tom, ako sa v spoločnosti pracuje, komunikuje, aké sú uznávané spoločné hodnoty. Dobrá firemná kultúra je jednoducho taká, keď sa firme darí napĺňať svoje ciele a zároveň spĺňa aj potreby zamestnancov. Firemná kultúra by mala byť vopred nastavená tak, aby sa dodržiavala a aby sa daná organizácia podľa nej identifikovala na trhu. Na to, aby sa zamestnanec stal v rámci organizácie úspešným a výkonným, je nevyhnutné, aby bol schopný firemnú kultúru svojho zamestnávateľa rozpoznať, prijať ju a adaptovať sa na ňu. Firemná kultúra má veľký význam pri vyhľadávaní, výbere a najmä adaptovaní nových zamestnancov. Ak sa nový zamestnanec, nedokáže adaptovať na firemnú kultúru, jeho šance na akýkoľvek úspech slabnú. Je zrejmé, že práve a predovšetkým ľudia sú faktormi, ktoré ovplyvňujú firemnú kultúru.
Nie je však správna a nesprávna firemná kultúra. Každá kultúra je správna, ak je želateľná, ak jej zamestnanci rozumejú a najmä ak každý deň ňou žije vedenie firmy. Kľúčovými faktormi úspechu pozitívnej firemnej kultúry je teda správanie vedenia spoločnosti a stála obojsmerná komunikácia. Pod správaním vedenia spoločnosti treba rozumieť predovšetkým súlad medzi tým, čo chcú, respektíve deklarujú, a tým, či to aj sami skutočne dodržiavajú. Normálna ľudská slušnosť v správaní je samozrejmosťou. V mnohých firmách a inštitúciách sa vedúci pracovníci domnievajú, že zamestnanec je len nástroj: nemusí vedieť o ničom, čo sa v organizácii deje, okrem pracovných postupov, ktoré, samozrejme, ovládať musí. Výsledkom je priemerný pracovný výkon, frustrácia a demotivácia ľudí, čo sa prenáša do každodenného pracovného prostredia. Ak manažment od svojich zamestnancov očakáva čo najlepší výkon, aby boli motivovaní a lojálni, musí ich oboznámiť s tým, kam a prečo organizácia smeruje a aké je miesto každého z nich v ich napĺňaní. Často sa podceňuje význam internej komunikácie. Stáva sa preto, že pracovníci nie sú dostatočne a včas informovaní o pripravovaných zmenách. Veľakrát sa o nich dozvedia až z médií. Potom sa nemôžeme čudovať, že zamestnanci strácajú dôveru vo vedenie spoločnosti. Kvalitná interná komunikácia neovplyvňuje len pracovný výkon, ale tiež reputáciu spoločnosti. Zamestnanec, ktorý pozná smerovanie firmy, stotožňuje sa s jej hodnotami a cíti, že je pre ňu dôležitý, prenáša svoje pozitívne postoje a pocity k firme aj na svoje okolie. Nositeľmi firemnej kultúry sú jednoznačne všetci zamestnanci spoločnosti.
Firemná kultúra by sa preto mala stať „povinnou výbavou“ každej organizácie, ktorá chce uspieť.