Sú muži naozaj z Marsu a ženy z Venuše? 12.07.2017

12. 7. 2017 · Mgr. Barbara Castagnola · 4 minúty na prečítanie

Historicky bol muž vnímaný ako dominantný, lovec a ten, kto ochraňoval rodinu pred prípadným nebezpečenstvom. Ženy sa starali o domácnosť, rodinu a viac komunikovali a družili sa s ostatnými ženami. U oboch pohlaví sa preto rozvíjali odlišné časti mozgu -  u mužov tie, ktoré zodpovedali za strategické myslenie, organizáciu či vytrvalosť, u žien boli viac aktívne centrá zodpovedajúce sa komunikáciu, socializáciu či schopnosť robiť viac činností naraz. Rozdiely medzi nami nie sú preto iba vo fyzickom výzore ale tiež v psychických procesoch či sociálnej sfére a sú často podmienené výchovou a rôznymi situačnými faktormi.

 

Pri narodení majú ženy spravidla nižšiu pôrodnú hmotnosť a neskôr pri vývoji aj nižšiu telesnú výšku. Výskumy potvrdili, že ženský mozog je svojou veľkosťou oproti mužskému o niečo menší, čo však nemá vplyv na mieru inteligencie. Predsa však aktivujeme odlišné centrá v mozgu a jeho štruktúra predurčuje ženy či dievčatá k lepším výkonom v predmetoch ako je napr. literatúra či cudzie reči. Ženy majú vyššiu predstavivosť a fantáziu, vďaka ktorej lepšie píšu slohové práce, rýchlejšie chápu gramatiku či pravopis. Chlapci a muži sú zasa šikovnejší v matematike či geometrii, logických úsudkoch a predmetoch, ktoré si vyžadujú abstraktné myslenie.

 

Pri rozhodovaní a výbere štúdia alebo povolania sú taktiež badateľné rozdiely. Dievčatá viac inklinujú k humanitným smerom, kde môžu využívať svoju schopnosť empatie, intuíciu a predstavivosť, vďaka ktorým bývajú v práci často kreatívne. Chlapcov a mužov viac zaujímajú technické či ekonomické smery, v ktorých je im umožňované používať ich dobrý logický úsudok a analytické myslenie vďaka ktorým sú schopní vedieť riešiť problémy efektívne. Ženy sú orientované na viac na detail a preto sa pri riešení problémov môžu niekedy zahltiť detailmi alebo pozerať na problém menej komplexne ako muži, ktorí problémy riešia s väčším nadhľadom.

 

Čo sa týka pracovného výkonu, ženy spravidla podávajú dlhodobo konštantný a stabilný výkon, pričom výkon mužov môže oscilovať a meniť sa v rôznych časových intervaloch a pod vplyvom napríklad stresovej situácie. Ženy majú dobrú schopnosť plánovať či organizovať,  pravidiel sa však nedržia vždy striktne, dokážu aj vybočiť z nalinkovanej cesty, improvizovať a orientovať sa aj v neporiadku a chaose. To môže mužov niekedy miasť a pôsobiť na nich chaoticky. Chaoticky tiež niekedy na mužov pôsobí verbálny prejav ženy a jej spôsob komunikácie, čo je podmienené opäť zapájaním odlišných mozgových centier.

 

Ženy do komunikácie často vnášajú emócie, čo muži nie vždy chápu, pretože je pre nich typické stručné a jasné formulovanie myšlienok. V komunikácii idú priamo k jadru veci, nepoužívajú rôzne metafory alebo náznaky. Ženy sa v komunikácii viac zameriavajú na vzťahy a pocity ľudí zatiaľ čo racionálnejší muž upriamuje pozornosť na fakty a podložené argumenty. Ženy sú v komunikácii prívetivejšie, podpornejšie, viac sa navzájom počúvajú a snažia sa navzájom sa pochopiť.

Pri neverbálnej komunikácii nachádzame opäť určité rozdiely medzi nami a to najmä v schopnosti dekódovať a presnejšie vnímať neverbálne signály, v čom vynikajú viac ženy. Výskumy potvrdzujú, že ženy dokážu ľahšie odhadnúť prežívanie svojho komunikačného partnera a to už pri pohľade na jeho mimiku či výraz tváre. Muži zasa dokážu lepšie udržať očný kontakt o to menej sa však v komunikácii s druhou stranou usmievajú čo je zasa bežnejšie u žien. Pri rokovaniach alebo rôznych pracovných stretnutiach sú viac čitateľné ženy, pokiaľ napríklad prežívajú napätie. Pôsobia viac strnulo a neuvoľnene na rozdiel od „pohodovejšie“ pôsobiacich mužov. Pri stresových a náročných situáciách ženy často vyhľadávajú sociálnu oporu, potrebujú sa z problému doslova vyrozprávať.  Muži ak ich niečo trápi tieto problémy spracovávajú vnútri seba alebo premiestnia pozornosť inam, na šport alebo inú aktivitu.

 

NAJČASTEJŠIE ROZDIELY V KOMUNIKÁCII

ŽENY:

- komunikujú často bez stanoveného cieľa, len aby sa vyrozprávali

- informácie získavajú a odovzdávajú častejšie na základe pocitov či intuície

- obsah komunikácie býva často emočne podfarbený

- sústreďujú sa viac na pocity, vzťahy a osobné témy

- vytvárajú podpornú a empatickú komunikačnú klímu

- verbálny prejav je rozsiahly / používajú veľký počet slov

 

MUŽI

- komunikujú za cieľom vymeniť si podstatné informácie a dospieť k vyriešeniu situácie alebo problému

- informácie získavajú a odovzdávajú tie, ktoré sú podložené ráciom, logikou a faktami

- obsah komunikácie je konkrétny, štruktúrovaný a zrozumiteľný

- rozhovory sú zamerané na riešenie kritických situácií, prácu či šport

- o osobných problémoch neradi komunikujú

- verbálny prejav nie je rozsiahly čo sa týka počtu slov

 

O autorovi
Mgr. Barbara Castagnola
Mgr. Barbara Castagnola
Čítať viac od autora
O autorovi
Mgr. Barbara Castagnola
Mgr. Barbara Castagnola
Čítať viac od autora