Rybí olej v zime ochráni vašu pleť aj zdravie

  • doplnky
  • omega 3 mastné kyseliny
  • rybí olej

Podpora imunity omega 3 mastné kyseliny

Možno si ešte pamätáte, ako vás rodičia nútili prehltnúť nevábne voňajúcu lyžičku rybieho oleja. Hoci jeho chuť nepatrí medzi tie najobľúbenejšie, omega-3 mastné kyseliny si rozhodne zaslúžia vašu pozornosť. Existuje viacero možností, ako ich dostať do svojho jedálnička – či už zvýšite konzumáciu tučných rýb, siahnete po kvalitných výživových doplnkoch alebo stavíte na osvedčený rybí olej. Vaše telo sa vám odvďačí žiarivou pokožkou aj odolnosťou voči chorobám!

PODPORA IMUNITY

Omega-3 mastné kyseliny patria medzi esenciálne látky, čo v preklade znamená, že hoci sú pre správne fungovanie organizmu nevyhnutné, telo si ich bohužiaľ nevie vytvoriť samé. Mimoriadne priaznivý vplyv majú na celkovú imunitu. Pokiaľ často trpíte chrípkou, nachladnutím alebo ste dlhšiu dobu užívali antibiotiká, mali by ste ich doplniť vhodnou formou, napríklad konzumáciou rybieho oleja dvakrát týždenne.

Pravidelný príjem rybieho tuku má priaznivý vplyv na mozog, zlepšuje pamäť a koncentráciu. Minimalizuje riziko srdcovo cievnych ochorení, pretože znižuje krvný tlak a cholesterol. Významnou vlastnosťou rybieho oleja (tuku) je jeho protizápalový účinok – či už ide o vyrážky alebo zápalové procesy vo vnútri tela. Vo všeobecnosti sa odporúča zvýšiť prísun omega-3 mastných kyselín pri osteoporóze, reumatickej artritíde alebo depresii. Mnoho odborníkov ich považuje za účinnú prevenciu voči Alzheimerovej chorobe.

sport, zdravý životní styl, medicína, doplňky stravy a koncept lidí - zblízka člověka se sklenicí vody nalévání kapslí rybího oleje z nádoby do ruky

ODOLNEJŠIA POKOŽKA

Nenasýtené mastné kyseliny dokážu ovplyvniť vzhľad a ochrannú funkciu vašej kože hneď niekoľkými spôsobmi. Ich nedostatok narúša prirodzenú bariéru a zhoršuje mnohé kožné problémy, ako je psoriáza, akné, lupiny, atopická suchá koža či rôzne zápaly. Naopak, zvýšený príjem v podobe pravidelnej konzumácie rýb alebo rybieho oleja pôsobí na pokožku omladzujúco a chráni ju pred fotostarnutím (teda predčasným starnutím kože vplyvom UV žiarenia).

Rybí tuk podporuje vašu krásu v podobe pevnejších nechtov a vlasov. Je tiež dobrým pomocníkom pre ženy, ktoré trpia bolestivou menštruáciou. Ak celý život bojujete so suchou pokožkou, prípadne vás sužujú ekzémy, dajte šancu omega-3 mastným kyselinám, a to najmä v zimných mesiacoch. Esenciálne mastné kyseliny zohrávajú dôležitú úlohu pri tvorbe lipidov v koži, ktoré vás chránia pred škodlivými vonkajšími vplyvmi. Vaša pleť bude hĺbkovo vyživená, lepšie hydratovaná a zmierni sa aj jej podráždenie.

V TEHOTENSTVE A PRI ŠPORTE

Vedeli ste, že počas tehotenstva treba okrem iného dbať na dostatočný príjem omega-3 mastných kyselín? Tie sú zodpovedné za správny vývoj mozgu dieťaťa. Najmä v posledných mesiacoch sa odporúča zvýšiť ich príjem z kvalitných a bezpečných zdrojov, s dôrazom na DHA. Omega-3 mastné kyseliny vám pomôžu s ľahším priebehom náročného obdobia gravidity, pretože udržiavajú cievy a tlak v dobrej kondícii. Nezabudnite na ne ani počas dojčenia, kedy bábätko potrebuje dostatok kvalitných živín pre svoj rast a vývoj.

Športovci často hľadajú kvalitné suplementy, ktoré im dodajú viac energie, zlepšia športový výkon, prípade pomôžu s redakciou tuku. Svojimi cennými vlastnosťami si ich získal práve rybí tuk, ktorý prijímajú buď zvýšenou konzumáciou rýb alebo vo forme výživových doplnkov. Omega-3 mastné kyseliny preukázateľne zlepšujú využitie energie z tukov, čím pomáhajú budovať svalovú hmotu, ba dokonca aj chudnúť. Významný je ich protizápalový účinok.

Chutná část čerstvého filé z lososa s aromatickými bylinkami, kořením a zeleninou - zdravá strava, strava nebo koncept vaření

VHODNÉ ZDROJE

Vo všeobecnosti platí, že rybí tuk je jedna z najzdravším látok na svete, no treba ju dávkovať opatrne a vyberať si kvalitné zdroje. Odporúčané množstvo je minimálne 1 gram denne. V lekárni nájdete rôzne doplnky s obsahom omega-3 mastných kyselín, ktoré je potrebné užívať s jedlom alebo po jedle. Zabezpečia vám správne vstrebávanie vitamínov A, D, K, E, rozpustných práve v tukoch.

Ak sa rozhodnete zvýšiť konzumáciu potravín s obsahom omega-3 mastných kyselín, mali by ste vedieť, že filety z mastných rýb obsahujú až 30 percent oleja. Sardely, sleď, sardinky, losos, pstruh či makrela sú bohatým zdrojom týchto esenciálnych látok, no dôležitá je aj ich príprava – naložením do oleja alebo vyprážaním sa ich obsah výrazne znižuje. Medzi alternatívne zdroje patrí konopné či ľanové semienko, vlašské orechy, chia semiačka a špenát.